עיצוב גינות גג

עיצוב גינות גג הוא תחום חדש יחסית בישראל, אך לא בעולם. במדינות רבות כבר התחילו לנצל את שטח הגג למתחם מפנק, מעוצב ופורח. בין אם הגג שייך לדירה אחת ובין אם מדובר בגג משותף, אפשר להפוך שטח גדול ולא מנוצל לגן נעים, פונקציונאלי, מעוצב וירוק.

יתרונות בעיצוב גינות גג:

– שטוף שמש ומואר – ברוב המקרים, אין מה שמפריע לגינת גג להפוך לשטח הכי שטוף שמש בבניין, בניגוד לגינות רגילות שתלויות בבתים מסביבן, גינת גג היא מקום שטוף שמש, מה שהופך אותה למקום מושלם לגידול צמחים וכמובן גם למקום רגוע לשבת בו ואף להשתזף.

– נוף יפיפה – ברגע שתשב במקום הכי גבוה באזור, הנוף יהפוך לדבר משכר.

– אוויר נעים ובריזות מפנקות – "אוויר הרים צלול כיין"- זה לא סתם משפט. אמנם לא מדובר בהר, אך הבריזות והאוויר על גג בניין איכותיות בהרבה מלמטה ברחוב עם אנשים ומכוניות.

חסרונות בעיצוב גינות גג:

– ללא שטח אדמה לשתילה – למרות שהגג הוא מקום אידיאלי לשתילת צמחים ואף גינת ירק. אין שם פינת אדמה מוכנה, מה שדורש מאתנו פתרונות יצירתיים יותר.

– מתקנים שונים (דודים וקולטי שמש וכו') – ברוב הגגות בישראל מותקנים מתקנים שונים לרווחת הדיירים כמו דודי שמש, מזגנים וכדומה. לכן, צריך להתחשב בהם בעת תכנון גינת גג.

– יש למצוא פתרונות הצללה בקיץ – יתרון לאחד, יכול להפוך לחסרון אצל אחר. למזלכם Amiry & Co מתמחים בפתרונות הצללה.

עיצוב גינות גג הוא תחום מאתגר, אך כשעושים אותו נכון – התוצאה מרהיבה!

תכנון גינות גג דורש מחשבה מוקדמת. לדוגמא: אם מתכננים דק, יש לתכנן מראש את האיטום שיהיה מתחתיו, עם מחשבה על שיפועי ניקוז והגובה שיש להשאיר בעבור התשתית וחיפוי הדק, כך שייבנה על פי תקן נכון ויאפשר מעבר של מים מתחתיו ויחזיק לאורך שנים ללא עיוותים ונזקים.

גם עיצוב הגינה מצריכה תכנון, במחשבה על תשתיות המים אשר יוכנו מראש בנקודות נבחרות על מנת למנוע פיזור צינורות מים גלויים על רצפת הגג. כמו כן, יש לחשוב על סוגי הצמחייה שרוצים ולפי זה לתכנן את אזורי השתילה.

אז איך ניתן לקבל גן פורח ומניב על גג בניין או דשא טבעי נעים לרגליים? יש לא מעט פתרונות אפשריים, ביניהם: לשתול בעציצים ואדניות (הפתרון המוכר), אך אפשר גם לבנות אזורי שתילה בבנייה קלה וכך לקבל הגבהה המאפשרת כמות אדמה גדולה לשתילה. הדרך הטובה ביותר היא להיערך מראש בשלב התשתיות ולתכנן את אזורי השתילה לפי סוגי הצמחים.

את הפחד מנזילות אל השכנים מלמטה אפשר לפתור באמצעות איטום נקודתי של אזורי השתילה, או ביצירת ניתוק מהרצפה באמצעות יריעות Iso-Drane או יריעות ביטומניות (יריעות איטום מפלסטיק). חשוב גם לשים שכבה של טוף ובד גיאוטכני אשר יוצרים ביחד שכבת ניקוז מתחת לאדמה, בהם המים יכולים לחלחל בחופשיות אל הניקוז, ללא חשש לסתימות.

קיימים גם מגוון פתרונות הצללה לגינת הגג שלכם- פרגולת הצללה דקורטיבית, גזיבו אוטונומי או מערכות ייעודיות שנפתחות ונסגרות בלחיצת כפתור.

ניתן גם להשתמש במערכות סגירות חורף חשמליות, ידניות או משולבות בכדי לסגור חלק מגינת הגג, ובכך ליהנות מהגינה גם בימי החורף הקרים.

בלא מעט גגות יש גם דודי שמש, מנועי מזגנים ושאר ירקות אשר רצוי להתייחס אליהם בעיצוב חוץ הגג. לשם כך יש לא מעט פתרונות הסתרה דקורטיביים (גדר עץ או אלומיניום בחתכים מעוצבים, מחיצת לוחות Weathertex בחיתוכי CNC דקורטיביים וצורניים ועוד) שבשימוש נכון אפשר ליצור אזור המשתלב נכון בעיצוב הגג כולו.

לסיכום- בעזרת עיצוב גינות ותכנון גינות גג מקדים, שימוש נכון בתנאי הגג, ניצול הנוף ושאר יתרונות הגג, ניתן ליצור גינת גג אשר לא נופלת ואולי אף מתעלה על כל חצר של דירת קרקע. משם הדרך להפוך את הגג מאזור שומם ולא מנוצל, לפינת האירוח והפנאי המרכזית של הבית, קצרה מאוד.

תפריט